rätt kost

Vad är egentligen rätt kost för oss som har magproblem samt magsjukdomar?
 
Jag har läst om en del som har samma sjukdom som mig (chron) att dom använder sig av LCHF, GI, ATKINS osv osv osv. Men för mig har dom alternativen inte funnits. Jag älskar mat, alla sorter och mår bra av att äta nästan all mat så vill inte utesluta allt.
 
Tex jag äter pasta väldigt sällan just för att min mage inte mår bra utav det. Det är alltid samma visa, magknip och sen toaletten. Men bara för att pasta inte är bra för mig så vill jag inte utesluta potatis och ris. MEN äter väldigt lite ris av samma anledning, är jag i skov äter jag inte ris.
 
För mig handlar det om att äta det som passar en själv och ens tarmar. Idag tex har jag haft väldigt väldigt ont i magen, ni vet den nypande känslan som nyper precis på det stället där tarmen är inflammerad. Då åt jag frukost, det gjorde det värre, så vid lunch åt jag en nutrilett shake, dvs en typ av protein shake. En del använder detta mot viktnedgång, jag tar det för det är bättre än inget, och framför allt det är rinnande vilket ger mig mage en paus.
 
Nu precis åt jag en potatis och en köttfärsbiff, känner mig redan nu 5 minuter senare uppblåst. Skulle ha kört på shake på kvällen också.
 
Man får helt enkelt försöka undvika mat som man vet med sig själv inte gör en något bra.
 
Anledningen till att jag åtminstonde dricker en proteindryck är för att jag vill inte förlora min aptit. Ni vet säker själva att när man mår dåligt att aptiten kan svaja en hel del.
 
Jag kör också laktosfria mejeriprodukter, inte för att jag är laktosintolerant utan för att jag har upptäckt att det faktiskt gör mig gott och jag har också sett till att en del vänner samt mina föräldrar använder sig av detta och dom håller med mig, man blir inte lika uppblåst.
 
Har ni inte testa så gör det, smakar lita gott som vanliga mejeriprodukter.
 
 

Kommentarer
Lina säger:

Hej och tack för din kommentar på min blogg!
Alla är vi värda lika mycket, även om vi är sjuka eller friska. Men, som jag skrev i mitt inlägg och du i kommentaren så känns det inte alltid så. Jag pratar med en kurator. Men det är inom psykiatrin och dom har inte kunskapen tyvärr om det fysiska på samma sätt som om man skulle gå på sin mottagning. Man får ju dock prata av sig.
Att gå till någon och prata är riktigt bra. Jag gör det dock inte så ofta längre. Men hon finns där och jag kan bara ringa om det är något.
Har ni kurator eller psykolog på din "tarmmottagning"?
Jag har läst lite på din blogg och jag hoppas att allt går bra på fredag.
Kämpa på!
/Lina

Svar: Ne det känns inte så i alla lägen. Jag har en kurator på min mottagning men drar mig för att gå dit. för det jag känner har ingenting med min mage att göra, eller har det de? jag har ingen anning. Hur gjorde du för att ta steget och prata med någon?
Tusen tack, jävla koloskopi jag hatar det men ska kämpa på :)

newlifestyle.blogg.se

2012-12-04 | 23:02:18
Bloggadress: http://linasarlin.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback