humira

Jag mår inte så bra just nu så ska bara skriva lite snabbt om hur det gick nu när jag fick min första dos av Humira. Jag kom till sjukhuset och fick lära mig lite om hur man förvarar och behandlar medicinen, att det finns i sprutform och pennform och sen så fick jag med allt utom medicinen med mig hem. så som reseväskor till medicinen och burk som man slänger sprutorna i och när den är full lämnar in den på apotreket eller sjukhuset.
 
Sen så innan jag skulle få medicinen skrattade jag och pappa som var med mig som stöd över att guud vad kuuul jag ska få tvåååååå sprutor SKIT KUL ironi.
 
då tittar sköterskan på mig med stora ögon och säger
- oj då vill du inte veta vad jag ska berätta
 
jag fick 4 sprutor för min läkare ansåg starkt att det var nödvändigt.
 
Sprutorna då? Själva sticker var ingen fara eftersom nålen är kort och tunn MEN när man sprutade in medicinen fy helvete vad det sved och brände.
Efter fjärde sprutan började jag blöda och vart lite blå (jag är super känslig för att få blåmärken osv)
 
Men det gick ju bra det här med, och sen är det bara en spruta jag behöver ta så det ska jag och kommer jag klara av. Detta är ju verkligen en chans för mig att få börja leva igen, att få må bra.
 
Ni som använder humira, hur fort tog det innan ni märke någon skillnad?
Sköterskan sa 3 månader???

Kommentarer
Sofia säger:

Jag började märka skillnad redan efter en månad :)

Svar: åh håller tummarna att det går fort för mig med, hur många sprutor fick du fölrsta gången?
newlifestyle.blogg.se

2012-12-29 | 14:00:21
Bloggadress: http://fffiaa.blogspot.com/
Sofia säger:

förlåt, det är den här bloggen jag brukar använda för crohns stuff. Men jo, efter en månad märkte jag skillnad och jag fick bara två sprutor första gången :)

2012-12-29 | 14:01:11
Bloggadress: http://storyofsofia.blogg.se/
Emil säger:

Känner igen mig i din beskrivning av hur själva sticket och injektionen känns. Det gör förbaskat ont i ungefär tre sekunder eller något. Hoppas medicinen kommer att hjälpa :) Jag började med Humira för två och en halv vecka sedan och än så länge inte mycket till förbättring.

Svar: hur många sprutor fick du första gången? och nu har du hunnit fått ny ijektion va?
newlifestyle.blogg.se

2012-12-29 | 21:17:25
Emmasmage säger:

Håller tummarna för dig att du kommer bli helt bra med den nya medicinen. Skönt att du fick hög dos med en gång då kanske du börjar känna dig bättre snabbare. Vilken kämpe du är. Heja alla oss med crohns :) hur mår du nu efter den nya medicinen? Gott nytt år på dig :) jag ser nu att du svarat på mina kommentarer till din blogg men har inte fått något mejl om att du svarat. Fast det kanske inte de gör utan man får gå in och titta själv kanske ;) så har missat dina frågor ;( sorry! Ville du hör med om de med KBT och hypnosen jag håller på med?:D

Svar: Tusen tack det hoppas jag med. Jag orkar fan inte mycket mer.. eller man klarar mer än man tror. Jag mår väldigt dåligt fortfarande och känner ingen skillnad än men hoppas på ändring. Ja jag är super intresserad av hypnos och KBT osv känner mig helt vilsen runt det där och vad det är.
newlifestyle.blogg.se

2012-12-30 | 23:55:42
Bloggadress: http://Http://emmasmage.wordpress.com
Emil säger:

Nu känner jag mig efterbliven som inte hittar svarsknappen :) Fyra sprutor fick jag första gången. Har inte tagit något mer sedan p.g.a. att jag inte mådde så bra efter de första sprutorna. Så det måste undersökas närmare först.

2012-12-31 | 13:32:49
Lina säger:

Hej!
Skönt att du fått börja med Humira. Visst, roligare kan man ju ha det. Men om det hjälper är det ju kanon. Jag fick Humira mot min reumatiska sjukdom förra året och fick 1 spruta första gånger, det är nog annat med tarmsjukdomarna. Jag kände effekt efter 2 veckor. När jag tog den andra sprutan. Men, jag hade inte hunnit blivit jättedålig då.
Hoppas verkligen att du får ett bättre liv med Humiran. Kramar

2013-01-01 | 22:46:19
Bloggadress: http://linasarlin.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback